Posterontwerp

Vandaag, 123 jaar geleden, werd Nils Gustaf Granath geboren. N.G. Granath was een Zweeds componist en songwriter maar Miene eert hem vandaag vooral als posterontwerper en illustrator van covers voor bladmuziek. Zijn teken- en illustratiestijl blijft een inspiratiebron. Toen eigentijds. Nu ook. In Miene Magazine 5 lees je meer over bladmuziek, muziek affiches en vintage platenhoezen.

De Vijfde van Miene

Tatatataaaa… Miene Magazine nummer 5 staat online. Daarin leggen we grafiek en muziek naast elkaar en gaan we op zoek naar raakpunten en exponenten. Wat een idee! Wat een gedacht om twee van onze grootste passies te willen bundelen in één online magazine! We hebben het gedurfd en het resultaat werd een e-zine dat bol staat van de dingen waaraan we ons hart hebben verloren: illustraties, typografie en grafisch ontwerp. Retro, reclame en muziek.

Miene lanceert ‘Guess the Song’

Geïnspireerd op ‘Raad een lied (of niet)’, een radiospelletje dat van 1978 tot 1987 op Hilversum 1 werd uitgezonden, introduceert Miene ‘Guess the Song’. Een online muziekquizje dat binnenkort gelanceerd wordt in het nieuwe Miene Magazine (nr. 5) en dat vanaf nu ook op onze Instagram te volgen zal zijn.

Het concept: Miene brengt de nummers in beeld via ludieke illustraties. De tips brengen je dichter bij de oplossing. Hier is alvast eentje om te oefenen. Guess the Song!

Aju altesaam!

Met ‘Een lot uit de loterij’ kwam er exact 35 jaar geleden een eind aan de waanzinnig populaire Nederlandse jeugdreeks ‘De Familie Knots’. De AbFab voor kinderen uit de jaren ’80. Als zodanig. Maar wat dat leuke speledingetje nu te maken heeft met Miene en grafische vormgeving, dat verduidelijkt deze ‘Stop & Top‘.

Beste wensen van René

Museum M in Leuven rondde vorige week de expo rond René Heyvaert (1929-1984) af. De afwezigen hadden zoals altijd ongelijk. De artistieke praktijk van de in Gent geboren architect/kunstenaar was veelzijdig maar vooral zijn werk met gevonden, alledaagse voorwerpen zette hem op de kaart als experimenteel kunstenaar. Geïnspireerd door zijn schitterende mail art introduceert Miene ‘Cut the Crap!’. Collages met knipsels uit reclamefolders.